Επιστροφή από τα μέσα του 2023 στα μεγέθη του 2019 για τις ελληνικές αερομεταφορές δείχνουν στο πιο αισιόδοξο σενάριο οι πρόσφατες προβλέψεις του Eurocontrol. Βεβαίως το 2024 μοιάζει μέχρι στιγμής η πιο ρεαλιστική πρόβλεψη συνολικά για την αεροπορική βιομηχανία της Ευρώπης, με τους εμβολιασμούς να αποτελούν το «κλειδί» για την ανάκαμψη, ενώ ο μεγάλος κίνδυνος ακούει στο όνομα «μετάλλαξη Δέλτα». Η αβεβαιότητα που συνοδεύει την εξάπλωση των μεταλλάξεων απειλεί την παγκόσμια ανάκαμψη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στις προβλέψεις του Eurocontrol για την ανάκαμψη του αεροπορικού κλάδου, που εκδίδονται ανά τακτά διαστήματα, οι πτήσεις αναμένεται να επανέλθουν στο καλύτερο σενάριο στα επίπεδα του 2019 από τα μέσα του 2023. Στο βασικό όμως σενάριο τα ιστορικά νούμερα του 2019 δεν πιάνονται πριν το 2024, στο δε λιγότερο αισιόδοξο φτάνουμε ως το 2027. Η δε ανάπτυξη των πτήσεων για τα έτη 2020-2027 παραμένει οριακή στο βασικό σενάριο, ενώ μόνο στο πλέον αισιόδοξο πιάνει ένα 2,3%, όταν την προηγούμενη πενταετία (2014-2019) ανήλθε σε 5,5%.

Οριακή ανάκαμψη για την Ευρώπη ως το 2027

Οι προβλέψεις για την Ελλάδα ακολουθούν κατά γράμμα τις αντίστοιχες για την Ευρώπη. Ο αριθμός των πτήσεων στη Γηραιά Ήπειρο υπολογίζεται ότι θα φτάσει το 2024 τις 11,1 εκατ. του 2019. Εν συνεχεία ο ρυθμός αύξηση θα είναι χαμηλός φτάνοντας στα 11,8 εκατ. πτήσεις το 2027.

Πάντως με τις πτήσεις να έχουν σταθεροποιηθεί και για τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς περί το 70% του 2019, όπως δείχνουν οι προβλέψεις του Οργανισμού, οι δυο τελευταίοι μήνες του χρόνου αναμένονται ακόμα καλύτεροι. Για τον Νοέμβριο εκτιμάται ότι θα κινηθεί στο 82% των πτήσεων του 2019, ποσοστό που προβλέπεται και για τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ ο Μάρτιος θα ανέβει στο 85%.

«Πέρυσι είχαμε μόνο 5 εκατ. πτήσεις, αλλά αυτό το καλοκαίρι ήταν πολύ ενθαρρυντικό, με την κίνηση κοντά στο προηγούμενο μας αισιόδοξο σενάριο και στις προσδοκίες των αεροπορικών εταιρειών. Ως αποτέλεσμα, αναμένουμε να δούμε περίπου 6,2 εκατ. πτήσεις φέτος, παρόλα αυτά κατά 44% λιγότερες από όσες είχαμε το 2019. Είμαστε αισιόδοξοι για την ανάκαμψη της κίνησης στα επίπεδα του 2019 νωρίτερα από το αναμενόμενο, με το βασικό σενάριο να δείχνει 9,8 εκατ. πτήσεις το 2022, μόλις 11 % μειωμένο σε σχέση με το 2019. Αλλά πρέπει να γνωρίζουμε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την ανάκαμψη», είπε σχετικά ο γενικός διευθυντής του Eurocontrol, κ. Eamonn Brennan.

Τα ρίσκα

Σύμφωνα δε με τις προβλέψεις των επιτελών του Eurocontrol, υπάρχουν κάποιοι απρόβλεπτοι παράγοντες που απειλούν την ανάκαμψη του κλάδου. Πρώτον, η οικονομική ανάκαμψη παραμένει εύθραυστη. Τα τρία σενάρια στηρίζονται σε διαφορετικές οικονομικές προβλέψεις, από το αισιόδοξο που βλέπει αύξηση της αγοραστικής δύναμης και των καταναλωτών ως το απαισιόδοξο που βλέπει επιστροφή του πληθωρισμού. Όμως μια περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης (π.χ. χρηματοπιστωτική κρίση) θα αποτελέσει μεγάλο κίνδυνο.

Δεύτερο ρίσκο, η αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου και των καυσίμων. Η αύξηση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους των καυσίμων, συνεπώς αύξηση των τιμών των εισιτηρίων. Επίσης, καραδοκεί και ο κίνδυνος πίσω από το Brexit, καθώς θα πρέπει να διασφαλιστεί η συνεχιζόμενη διασυνδεσιμότητα των μεταφορών. Στόχος είναι οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι που δραστηριοποιούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο να μην αντιμετωπίσουν καμία αλλαγή στις υφιστάμενες συνθήκες μετά τη μεταβατική περίοδο. Αυτό όμως δεν είναι σίγουρο.

Τέλος, στο μενού των κινδύνων περιλαμβάνονται τρομοκρατικές επιθέσεις, απαγορεύσεις μιας χώρας σε άλλη, πόλεμοι και φυσικές καταστροφές, τα οποία είναι αδύνατο να προβλεφθούν. Ωστόσο, ο αντίκτυπός τους στην εναέρια κυκλοφορία θα μπορούσε να είναι από προσωρινός ως πιο σημαντικός.

πηγή-ot.gr